tirsdag 5. mars 2024

Min beste bolleoppskrift

Her i huset er vi veldig glad i gjærbakst. Jeg er stadig på jakt for å få til de beste oppskriftene og liker å prøve ut nye oppskrifter. Har aldri vært misfornøyd med mine boller, og alltid fått mye positiv tilbakemelding på de. Men nå har jeg prøvd meg frem og dette er det beste resultatet så langt. Myke, saftige og luftige boller, med eller uten rosiner. Håper du blir like fornøyd som meg.


Oppskriften gir 16 store boller. Anbefaler at du bruker kjøkkenmaskin med eltekrok, da du skal elte inn romtemperert smør/margarin helt til sist.

Du trenger:

1/2 pk gjær
5 dl melk
125 g sukker
2 ts kardemomme
1 egg
1/4 ts salt
125 g margarin/smør - romtemperert i biter
ca 700 - 800 g hvetemel

Rosiner til fyll, mengde etter smak og behag

Egg til pensling

Slik gjør du:

  1. Smuldre gjæren i en bakebolle
  2. Varm melken til ca 37 grader og hell over gjæren. Rør ut gjæren i melka.
  3. Tilsett sukker, kardemomme, egg, salt, smør og 2/3 av hvetemelet og elt godt. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin med eltekrok.
  4. Tilsett resten av hvetemelet litt etter litt til du får en myk og smidig deig.
  5. Elt deigen 10 -15 min i kjøkkenmaskinen.
  6. La deigen heve i ca 1 time på et lunt sted.
  7. Når deigen er ferdighevet, ruller du den til en tykk pølse og deler i 16 like store biter. TIPS: For å få like store biter, del hele tiden deigen i halvparten. Først halvparten av den første pølsen, så halvparten av de to pølsene du nå har, så halvparten av de 4 pølsene du har nå osv......
  8. Legg bollene på et bakepapirkledd bakebrett, 4x4
  9. La de etterheve i ca 30 min og pensle med et tynt lag egg
  10. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca 8 - 10 minutter (avhengig av ovn)




3 kommentarer:

  1. Oi, her var det mye fristende og spennende!

    Men jeg har store problemer med å lese oppskriftene for den fonten du har valgt er mildt sagt lite lesevennlig. Jeg ser at den er pen, men for meg ble det nesten uleselig. Bare et lite hjertesukk fra meg som gjerne skulle prøvd mange av de flotte oppskriftene dine. :)

    SvarSlett
  2. Imponerende og inspirerende! Flotte bilder!! :-)

    SvarSlett
  3. Takk! Det var koselig å høre :)

    SvarSlett