lørdag 26. juli 2014

Sukkerpasta med gelesmak

"Det smaker akkurat som gele" sa min prøvesmaker, da han smakte på sukkerpastaen. Da var eksperimentet mitt vellykket :)
For dere som har boken min Bursdagskaker så har dere en oppskrift på vanlig sukkerpasta og sukkerpasta med sjokoladesmak som er gode å jobbe med. Nå har jeg prøvd å lage en med forskjellige smaker ved å ta utgangspunkt i gele.


Freia gele fås i mange forskjellige smaker - blåbær, appelsin, jordbær, bringebær, kiwi, cola og sitron. 

Det som er viktig å huske på at gele gir også farge, så velg en gele i samme farge som er nærmest den fargen du skal ha på lokket. For eksempel kiwi for grønt lokk, blåbær for blått lokk osv. Jeg brukte jordbærgele som ga en svak rosafarge, som gikk helt fint å farge til sterkere rosa, rød og lilla.
Oppskriften passer til en kake på 25 cm diameter - kommer an på hvor tykt/tynt man kjevler lokket


Du trenger:

3 ss Freia gele (geletype etter farge og smak)
4 ss vann
1,25 dl lys sirup
30 g delfiafett
ca 850 g melis

Slik gjør du:

  1. Dryss gelepulveret i en liten kjele (smørkjele) og dekk med vannet. La stå mens du måler opp sirup og delfiafett.
  2. Når du har målt opp sirup og delfiafett, varmer du gele og vann samtidig som du rører til gelen har løst seg opp i vannet. Skal ikke koke.
  3. Ha lys sirup og delfiafett oppi kjelen og rør til fettet har smeltet og alt er godt blandet. Ta kjelen av platen.
  4. Hell en pakke melis (500 g) i bollen til en kjøkkenmaskin. Hell væsken over melisen og elt deigen. Jeg bruker eltekroken som tilhører kjøkkenmaskinen. Du kan sikkert bruke k-spaden også.
  5. Mens den elter massen tilsetter du mer melis til den får en passe konsistens. Husk at det står ca når det gjelder melis. Massen skal være litt klissete. Blir den for tørr vil du slite med å kjevle den ut.
  6. Pakk sukkerpastaen i plastikk og la den ligge i kjøleskapet over natten og godgjøre seg.
  7. Ta sukkerpastaen ut av kjøleskapet et par timer før du skal bruke den, slik at den blir romtemperert.
  8. Kna deigen godt før du begynner å kjevle.
  9. Husk å bruke plastkjevle og en bakematte når du skal kjevle ut deigen.

Lett å kjevle ut

Elastisk, passer fint som kakelokk
Her har jeg farget sukkerpastaen med Violet og Electrik Pink fra Americolor

Her har jeg farget sukkerpastaen med Red (no taste),Pink og Violet fra Wilton

Flotte farger på sukkerpasta med gelesmak


2 kommentarer:

  1. Tilsetter du farge i den ferdige pastaen flr bruk, eller må det gjøres mens den lages?
    Hvordan er den å fryse feks en ferdig laget figur eller noe sånt?
    Maskina mi kjører nå og det lukter alldeles nydelig :)

    SvarSlett
  2. Hei. Beklager litt sent svar. Hvis jeg vet at jeg skal ha hele deigen i en farge, så pleier jeg å fargelgge den mens jeg har den i maskina og rører/elter alt sammen. Hvis jeg skal ha mange ulike farger, så fargelegger jeg etter at deigen har fått satt seg litt.
    Å fryse går helt greit. Jeg har fryst kaker med lokk og pynt før uten at jeg har hatt noe problemer med det :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly