fredag 13. mai 2016

Bringebærsorbet

Det har vært noen varme dager og jeg har virkelig hatt lyst til å lage sorbet. Sorbet er forfriskende godt i sommervarmen. Du kan lage sorbet med mange forskjellige typer frukt og bær - denne gangen ble det bringebær -  som forøvrig er min store favoritt :)

Du trenger:

400 g bringebær - fryste eller friske
2 dl vann
1 dl sukker
1/2 sitron

Slik gjør du:

  1. Lag først sukkerlake av vann og sukker - kok  opp til alt sukker er blandet med vannet. 
  2. Tilsett bringebær og saften av en halv sitron. Bruk en stavmikser og mos alt sammen. Hvis du vil ha vekk bringebærsteinene, presser du blandingen gjennom en sil.
  3. Sett i kjøleskapet og la det avkjøle.
  4. Sett på ismaskinen og hell blandingen forsiktig oppi. La den stå i ca 30 minutter.
  5. Har du ikke ismaskin putter du blandingen i fryseren, men du må røre i blandingen med jevne mellomrom

TIPS: Bytt ut bringebær med jordbær eller skogsbær for annen smak :)





2 kommentarer:

  1. Anonym23/6/13

    Hei. har så lyst på sorbet, MEN jeg driver å prøver den "sunne" livsstilen for tiden, tror du det går ann og bytte ut sukkeret med f.eks sukrin eller annen søtning. ??! Har du tips og forslag ? På forhånd takk ;)Mvh Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg absolutt at du kan. Jeg har aldri prøvd det selv, så mengden vet jeg ikke. Men det står vel kanskje noe på pakningen til sukrin eller de andre hvor mye det tilsvare sammenlignet med sukker :)

      Slett