søndag 29. november 2015

Fløtekarameller

Hjemmelagde fløtekarameller er ypperlig å lage til jul - så enkelt og så utrolig godt. Passer flott som en spiselig gave. Du kan fylle de i små konfektformer eller skjære de i biter når massen har stivnet :)

Disse er enkle og raske å lage.


Du trenger:

100 g smør
2 dl kremfløte
100 g sukker
1 dl lys sirup
1 ts vaniljesukker

Slik gjør du:

  1. Ha alle ingrediensene i en kjele, gjerne en teflonkjele hvis du har.
  2. Kok opp mens du rører jevnt hele tiden
  3. La den koke til den når 120 grader, tar ca 10-15 minutter.
  4. Har du ikke et sukkertermometer koker du i 10-15 minutter til massen begynner å tykne, og tar en test på den gammeldagse måten. Ta opp en skje av massen og putt den i et glass kaldt vann. Hvis karamellen stivner er røren ferdig.
  5. Dekk en brødform eller lignende med bakepapir i bunnen
  6. Hell over røren og legg det i kjøleskapet til det stivner.
  7. Skjæres i biter.
  8. Eller du kan fylle røren i små konfektformer og sette det kaldt til det har stivnet.
Jeg fylte karamellene i minimuffinsformer. Blir ca 20-22 stk.


Legg de i kjøkkenglass eller lignende og gi bort som en julegave :)




2 kommentarer:

  1. Anonym6/12/14

    Hjemmelagde karameller er jo så innmari godt, og så smart å lage de i minimuffinsformer! :) Men hvordan gikk det da du tok de ut? Satte papiret seg fast i karamellen??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke opplevde at de har satt seg fast i papiret. Jeg lar de alltid stå kaldt før servering, og da kommer de lett ut av papirformen. Jeg har også sett at de har begynt å selge slike små konfektformer på vanlige matvarebutikker, som jeg tenkte jeg skulle prøve i år. Kjøpte noen fine på Rema 1000 som jeg håper også fungerer bra :)

      Slett