mandag 8. april 2024

Sjokoladesmørkrem med ekte sjokolade

 Dette er en av mine favoritter. Etter jeg oppdaget denne kremen, sluttet jeg å bruke vanlig smørkrem med kakao. Denne kremen passer godt til sjokoladekake, vaniljekake og cupcakes.

Cupcakes med sjokoladekrem

Du trenger:

100 g sjokolade - her kan du bruke den sjokoladen vil - lys eller mørk
1 egg
100 g romtemperert margarin
80 g melis

Fremgangsmåte:

  1. Smelt sjokoladen - enten i micro eller over vannbad.
  2. Pisk egg og melis luftig til eggedosis
  3. Pisk deretter inn romtemperert smør. Pisk lenge slik at den blir lett og luftig
  4. Tilsett tilslutt den smeltede sjokoladen - som nå bør være nok avkjølt - og pisk til den er godt blandet inn og kremen er luftig

Hvis du bruker hvit sjokolade, kan du farge den i flotte farger, slik som på bildene under.


(Husk å bruke pastafarger, ikke vanlige konditorfarger)




12 kommentarer:

  1. Dette var virkelig en god krem. God på smak og god å jobbe med. Takk for at du delte den med meg (og alle andre) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at den falt i smak :) Jeg synes den er veldig god. Alt jeg legger ut her er laget og smakt på, håper flere ting ville falle i smak etterhvert også :)

      Slett
  2. Namnam, men hvorfor bruke pastafarver isteden for konditorfarver?

    SvarSlett
    Svar
    1. Pastafarger er mer konsentrert og du trenger ikke mye av - fargene blir bedre. Konditorfarge er flytende, og da kan kremen bli tynnere

      Slett
  3. prøvde denne oppskriften i dag.var veldi bra.kommer garantert til å bruke den igjen en annen gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er min favoritt :) God sammen med mange kaker og cupcakes :)

      Slett
  4. Hvor mange cupcakes rekker en sånn oppskrift til?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Det kommer an på hvor mye krem du har på hver cupcake. Ville kanskje ha doblet oppskriften hvis du skal ha mye krem på til ca 12 stk

      Slett
  5. hei jeg er en ellve år gammel jente som elsker å bake. jeg lurte på om hvor man kjøper pasta farge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så koselig at du elsker å bake - det er kjempegøy! Pastafarger får du kjøpt i nesten alle butikker som selger kjøkkenutstyr nå, som feks Jernia. Ellers i kakebutikker (Cacas i Oslo) eller nettbutikker

      Slett
  6. Hei, denne så spennende ut. Kan jeg blande i oppkuttet jordbær og bruke det som fyll i dåpskake, eller blir denne for kompakt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det tror jeg skal gå bra. Hadde nok lagt jordbærene oppå kremen, i istedenfor å blande de sammen, og deretter lagt neste kakedel over

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly